Menu

Mot Khu Dat Tot

Een oude begraafplaats in het midden van een duinlandschap: moeder en zoon dwalen tussen de graven op zoek naar de laatste rustplaats van de overleden vader.

Vanaf het tegenoverliggende duin kijkt een man door een verrekijker op hen neer. De duinen maken nu deel uit van een golfbaan met uitzicht op de stad. De begraafplaats werd verkocht en de oude graven opgegraven. De bewegingen van de grote vissen in de vijver doen denken aan de palingen in Die Blechtrommel van Volker Schlöndorff. De man speelt golf en zijn jonge vriendin denkt aan plastische chirurgie.

Herbestemming van steden en plaatsen als gevolg van de commercialisering van de maatschappij. In elegante, zorgvuldig ingelijste opnames verbindt Pham Ngoc Lan de toekomst en het heden met elkaar. Deze verhalende benadering krijgt een bijzondere dimensie door een ander cultureel begrip van leven en dood in de vorm van het ‘zijn’. We herinneren ons niet, we zijn in onze verbeelding.

Biografie

Pham Ngoc Lan werd geboren in Hanoi (1986) en studeerde Stedenbouw aan de universiteit van Hanoi. Zijn foto- en videowerk richt zich dan ook op de invloed van stadslandschappen op menselijke relaties.

Zijn korte film-debuut Chuyen Moi Nha (The Story of Ones) is vertoond op tal van filmfestivals en in kunstmusea, waaronder het Visions du Réel in Zwitserland en het Tokyo Metropolitan Museum of Photography in Japan. In 2015 nam hij deel aan het Short Film Station bij Berlinale Talents. In 2016 presenteerde Pham Ngoc Lan zijn film Another City op Berlinale Shorts. Naast het verder werken aan korte films is hij momenteel bezig met het ontwikkelen van zijn speelfilmdebuut Cu Li Never Cries.

Filmografie

2012 Chuyen Moi Nha (The Story of Ones)
2016 Another City; Berlinale Shorts 2016
2019 Mot Khu Dat Tot (Blessed Land) – Berlinale [12.02.2019]