Menu

HCM-stad moet Japanse aannemer betalen om werk aan metro gaande te houden

Ho Chi Minh-stad zal deze maand zijn eigen budget gebruiken om de Japanse aannemer Sumitomo Corporation te betalen voor werk dat is uitgevoerd aan de 1e metrolijn.

Een deel van de 1e metrolijn van Ho Chi Minh-stad.

In afwachting van uitbetaling door de centrale overheid, zal de stad meer dan 2 biljoen Vietnamese dong (86,2 miljoen dollar) uit haar eigen budget gebruiken om te betalen voor het werk dat de aannemer in het afgelopen jaar en tot nu toe dit jaar heeft voltooid.

‘De stad zal zijn best doen om de betaling voor 1 februari te verrichten’, zei gemeentevoorzitter Nguyen Thanh Phong tijdens een vrijdagbijeenkomst aan de Japanse minister van buitenlandse zaken, Toshiko Abe.

Eind november vorig jaar had de Japanse ambassadeur in Vietnam, Umeda Kunio, gezegd dat de onbetaalde rekeningen voor de Japanse contractant tot 100 miljoen dollar waren gestegen.

Als de stad die rekening eind 2018 niet had betaald, zou de aannemer mogelijk zijn werk moeten staken, zei hij in een brief aan de regering, ministeries en het volkscomité van Ho Chi Minh-stad.

Serieus te laat

Kunio zei dat de Vietnamese regering en de stad ‘serieus’ te laat waren geweest met het betalen voor de Ben Thanh – Suoi Tien metrolijn, zelfs nadat het probleem verschillende malen was besproken door de regeringen van Japan en Vietnam.

Voordat de Vietnamese autoriteiten die brief ontvingen, had de Urban Railways Management Authority van Ho Chi Minh-stad al gezegd dat het bijna 96,52 miljoen dollar uit het budget van de stad nodig heeft om de aannemer te betalen.

Sinds 2017 is dit de 5e keer dat de stad een vooruitbetaling doet (voordat ze geld van de centrale overheid krijgt) aan de aannemer van zijn 1e metrolijn .

De betalingen die de stad deed waren tegen het einde van vorig jaar gestegen tot meer dan 141 miljoen dollar, de stad heeft echter slechts 25,41 miljoen dollar ontvangen.

Het werk aan de 1e metrolijn begon in augustus 2012. De lijn loopt 20 kilometer door de 5 districten van 1, 2, 9, Binh Thanh en Thu Duc, evenals het Di An district in de naburige provincie Binh Duong.

De route loopt over een afstand van 2,6 kilometer ondergronds, van de Ben Thanh markt tot voorbij het Opera Huis en de Ba Son scheepswerf, steekt dan de Saigon rivier over via een verhoogde weg en loopt verder door district 2 op weg naar attractiepark Suoi Tien en het eindpunt in Long Binh in district 9.

Tot nu toe is 60 procent van het project voltooid.

Vertraging

De lijn, in 2007 goedgekeurd door de stad, moest worden gebouwd met officiële ontwikkelingshulp (ODA) van het Japan International Cooperation Agency (JICA), maar vertraging bij het goedkeuren van een herzien plan – om de investeringskosten naar boven bij te stellen – heeft geleid tot een gebrek aan financiering voor het project.

De aanvankelijke kosten van het project werden geschat op 17.4 biljoen dong (740 miljoen dollar). Volgens die schatting viel het project niet onder de categorie die moet worden beoordeeld door de Nationale Assemblee (NA), het nationale wetgevende orgaan van Vietnam.

Na herberekening in 2009 schatten consultants de benodigde investering op 47,3 biljoen dong (2 miljard dollar).

In 2011 stemde de premier ermee in dat HCM-stad de oorspronkelijke schatting kan herzien, maar door de herziene kosten kwam het project terecht in de categorie waarvoor goedkeuring van de Nationale Assemblee nodig was.

Het metrosysteem wordt nu beschouwd als een belangrijk nationaal project, dat goedgekeurd moet worden door de Nationale Assemblee voordat de overheid een financiële beslissing kan nemen. In afwachting van die goedkeuring heeft het geen zin om onderzoek te doen naar kapitaalbeoordelingen en voorschotten, aldus functionarissen.

Eerder deze maand heeft de centrale regering uiteindelijk ingestemd met de stijgende kosten van de lijn, maar het is nog niet duidelijk wanneer het geld aan het stadsbestuur wordt uitbetaald. – VN Express [19.01.2019]